Ze zijn wel een klein beetje gek - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu Ze zijn wel een klein beetje gek - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu

Ze zijn wel een klein beetje gek

Door: Cees en Jantine

Blijf op de hoogte en volg cees en jantine

06 April 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

De haan naast mijn bed kuukelt me hard wakker. Net als iedere dag trouwens. Ik lig in de jongensslaapkamer en die ligt precies naast het kippenhok. Ik draai me nog een keer om en zie dan dat mijn nieuwe broer al op de rand van ons bed zit. Hij moet ze gaan voeren die beesten. We hebben allemaal een taak. Ik breng straks de koeien gras en water. Gek hoe snel dat went eigenlijk. Nog maar drie maanden geleden woonde ik nog bij mijn tante in Phnom Penh. Daar waren geen koeien. Wel veel auto's, brommers en allerlei anders op wielen dat stinkt en herrie maakt. Daar had ik ook een taak trouwens. Nou ja, een taak, een baan eigenlijk. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat probeerde ik snoep, koekjes en chips te verkopen. Ik verdiende niet veel, een dollar, soms twee per dag. Veel andere kinderen deden namelijk precies hetzelfde werk en er waren maar weinig mensen die wat konden kopen. Naar school ging ik dus niet. Mijn tante zei dat we dat niet konden betalen. School is eigenlijk gratis in Cambodja, maar je moet natuurlijk wel een uniform kopen en schriften en een pen en boeken. En als ik naar school zou gaan zou ik natuurlijk helemaal niks verdienen. Gelukkig heeft meneer Kim mijn tante verteld dat het toch beter zou zijn als ik wel naar school zou gaan. Dan verdien ik nu wel niks, maar later wel meer en kan ik daarmee weer mijn tante helpen. En omdat ik niet meer bij tante zou wonen, hoeft zij ook niet meer voor mij te betalen. En daarom word ik nu hier wakker. In een echt bed, onder een dak dat niet lekt en tussen de rijstvelden, de kippen en de koeien. Ik kan straks mijn bordje rijst en groenten eten en me wassen en plassen in een schone wc. Ik ben er al helemaal aan gewend, maar het blijft toch bijzonder om je leven zo snel te zien veranderen.

Als ik bij de koeien aankom zijn ze al ongeduldig. Nu het zo droog is buiten willen ze heel graag het groene gras eten dat ik ze breng. Ze vinden het heerlijk!

Om zeven uur begint de les Engels. Niet op school, maar bij ons thuis. Alle kinderen uit de buurt komen dan naar ons toe. De lessen zijn de laatste paar dagen wel en klein beetje anders. Er zijn namelijk een man en een vrouw uit een ander land. Ze zijn wit en de vrouw heeft ook wit haar en de man is heel lang. Zij helpen ons met het Engels. Ze zingen liedjes met ons en doen woordspelletjes. Ik snap het niet allemaal, maar het is wel lachen! Echt heel anders dan hoe onze eigen meester lesgeeft. Ze spreken het Engels ook heel anders uit. Zo anders dat onze meester het ook vaak niet begrijpt. Ze zijn wel een klein beetje gek, die Tina en Kes, want als ze zingen trekken ze aan hun oren, klappen ze in hun handen en draaien ze rondjes. Wij moeten dat dan nadoen.
Ik vind het wel moeilijk allemaal. Ik kan nog niet eens goed Khmer lezen en dan moet ik nu ook nog eens dat Engels leren met al die gekke letters. Maar goed, als ik iets niet begrijp maken ze meestal een tekeningetje op het bord om het uit te leggen. Niet dat ze goed kunnen tekenen, maar we begrijpen het meestal wel dan. In de pauze spelen ze ook mee met tikkertje, mijn lievelingsspelletje en daarna zijn ze dan rood in plaats van wit. Ze drinken ook veel water. Uit flessen. Wij drinken gewoon uit de put of van het regenwater. En ze eten ook gek. Iedere dag als wij gewoon rijst eten met aubergines, eten zij iets dat ze 'bread' noemen en smeren daar vis uit een blikje op.

Meneer Kim heeft me geleerd om te zeggen: 'HelloIgotoschoolnow.' Ik weet niet precies wat het betekent maar ik moet het na het eten zeggen tegen Tina en Kes. Zij zwaaien dan meestal naar me.

Ik ga naar schoool op mijn eigen nieuwe fiets! Twee dagen geleden kwam er een busje met twaalf fietsen op het dak aan en wij mochten er allemaal een uitkiezen. We hebben nu allemaal een eigen fiets met onze naam erop! Ik kan nog niet echt bij het zadel, maar dat geeft niks, ik kan er wel heel hard mee en ik heb de sleutel de hele dag bij me.

Na school begint het leukste gedeelte van de dag. Ik vind school wel leuk, maar al dat stilzitten niet zo. Buitenspelen doe ik liever. Vooral als het heel hard regent. Dan gaan we voetballen op het rijstveld en dan zitten we helemaal onder de modder. Daarna spoelen we vanzelf weer schoon. En nu we een nieuwe schommel hebben, vind ik dat ook heel leuk. Ik kan namelijk het hoogste van allemaal.


Wat een leuke dag weer, denk ik als ik om acht uur mijn bed in ga. Wat is mijn leven toch veranderd. Het is natuurlijk jammer dat ik mijn tante niet meer zie, maar ik heb het wel heel erg leuk hier.
En morgen... Meneer Kim vertelde iets over 'pancakes'. Wat dat is weet ik niet, maar ik weet wel dat die Tina en Kes iets voor ons gaan maken.

Sok


Dit verhaal is niet helemaal 'waar' en je begrijpt natuurlijk ook wel dat Sok dit niet heeft geschreven.





  • 06 April 2009 - 08:54

    Bianca:

    Weeral een indrukwekkend en pakkend verhaal. Knuffel voor Sok!

  • 06 April 2009 - 08:57

    Herman:

    Mooie impressie zo hoor!

  • 06 April 2009 - 09:07

    Stephan:

    Mooi werk!

    groet,
    De van den Bosjes

  • 06 April 2009 - 09:36

    Roon:

    Zal ik voor jullie de sollicitaties in het onderwijs bijhouden?

    Liefs uit Rotterdam

  • 06 April 2009 - 09:43

    Marije:

    Ik ben blij voor Sok! Heb soms wel een beetje een andere visie dan Sok (want zo lang is die meneer Kes nu ook weer niet), maar ben het vaak wel met hem eens, want wat kunnen die Kes en Tina soms gek doen. Dat mis ik wel hoor!
    Dikke kus!

    ps heb je gisteren bij het etentje extra gemist hoor jantine, we hadden heerlijke chocotaart toe, met witte chocolade-krullen en frambozen. Ik maak hem voor jullie als jullie naar mijn nieuwe huisje komen kijken (nog even geduld...)!

  • 06 April 2009 - 10:18

    Leon:

    wow, indrukwekkend leventje heeft Sok. Gelukkig lijkt t een pienter baasje, en zal het niet al te moeilijk zijn om dat engels van Kes en Tina te verstaan. Die Nederlanders leren ook geen goede uitspraak zeg..
    Groeten uit NL waar de lente officieel haar intrede heeft gedaan. Misschien gaan we hier dan ook nog eens zo'n blanke-bruine koppen krijgen zoals jullie.

  • 06 April 2009 - 10:22

    M&M:

    Wat een mooi verhaal met prachtige foto's erbij! Die pancakes zagen er goed uit, dat moet vast gesmaakt hebben!

    Geniet! Liefs, Marco, Mariska en Sophie

  • 06 April 2009 - 10:34

    Jelma En Adriaan:

    mooi zeg; wat een geluksvogels dat zij jullie wel elke dag zien..:-)

    Veel succes ermee!

    Liefs,

    J&A

  • 06 April 2009 - 11:15

    Pa En Ma Slinger:

    Indrukwekkend veerhaal van Sok. Ik mag die Sok wel.Is het zingen toch gelukt Jantine. de pancakes zagen er goed uit, de smaak was misschien wat minder? Groetjes pap en mam xxx

  • 06 April 2009 - 12:45

    Cobie Kom:

    Hoi lieve C en J,
    Ik heb genoten van jullie verhaaltje en de foto's die erbij horen. De kinderen genieten zichtbaar van alles. Groeten van ons allemaal en jullie zullen er wel naar uit zien om de van der waaltjes te ontmoeten.

  • 06 April 2009 - 13:00

    Hanneke :

    verhaal leuk geschreven zo!
    kan me goed inleven in sok.
    liefs.

  • 06 April 2009 - 14:20

    Pa En Ma Kom:

    Uit het verhaal is ook de armoede te lezen. Het is dankbaar werk dat jullie je op deze manier wilt inzetten voor deze kinderen. Elk sprankje licht dat je daar kan brengen geeft weer een stukje vooruitgang. We zijn trots op jullie instelling voor de verre naaste. De foto's geven een duidelijk overzicht van jullie brief en tevens een aanvulling daarop. De kleur en lengte is niet belangrijk maar de inzet. Van harte tot nader bericht en tot ziens.

  • 07 April 2009 - 09:37

    Korina:

    Wat een heerlijke kinderen, geef ze allemaal een dikke knuffel!
    groetjes en liefs korina

  • 07 April 2009 - 20:45

    Magda Meerkerk:

    hoi cees en jantine,

    ook ik volg jullie verhalen, en kan het niet laten ook s te reageren.
    wat doen jullie verschrikkelijk veel indrukken op, en wat dankbaar werk ook, en dan die kindergezichtjes.....
    daar doe je het voor! succes met jullie werk, en de groetjes voor mn zwager en schoonzusje en de kids,
    zal wel bijzonder zijn hen daar te ontmoeten....

  • 10 April 2009 - 13:07

    Bas Joosten:

    hallo meneer Kom!

    prachtige verhalen, al heb ik ze nog niet allemaal gelezen. Ook de foto's grijpen me echt aan! Ik dacht dat u het wel leuk zou vinden om te horen dat ik eind dit jaar met Xplore naar india ga. Geld brengen en de handen uit de mouwen steken! Als echte klapper op de vuurpijl ga ik met UWC mijn VWO afmaken in hongkong. Wie had dat gedacht! We hebben het er ooit nog over gehad in klas.

    U nog ontzettend veel succes en plezier met uw reis, al twijfel ik er niet aan dat dat gaat lukken!

    groeten Bas (schooljaar 07-08, A3a)


  • 14 April 2009 - 20:28

    Renate & Daan:

    Hey Globetrotters,
    wat een plezier om Sok's verhaal te lezen. En jullie vermaken je zo te lezen ook nog steeds goed! Mooie foto's. Veel liefs.

  • 16 April 2009 - 15:05

    Henri En José:

    Heel erg interessant dit verhaal van Sok.Mooi werk wat jullie verrichten.Geniet er nog van.Groetjes uit Voeren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

cees en jantine

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 55509

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: