there's only one way of life... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu there's only one way of life... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu

there's only one way of life...

Door: Cees en Jantine

Blijf op de hoogte en volg cees en jantine

09 Augustus 2009 | Nederland, Rotterdam

Het is voorbij, gedaan. De droom is geleefd. Maar kun je er dan nog uit ontwaken? We zitten hier tussen de dozen in ons nieuwe 'Rottuhdamse huisie'. Raam open, zon in het gezicht, laptop op schoot en maar mikken op het modem van een onbekende buurman die de nieuwe overheidscampagne nog niet ter harte heeft genomen. Zo delen we dus in Nederland… We lijken, sinds we terug zijn in ons moederlandje, een beetje in twee werelden tegelijk te leven. De toekomst sloeg ons gelijk keihard in het gezicht. Een baan, een huis, nog een baan, vrienden zien, familie spreken. Alles doen in geen tijd. Tegelijkertijd komen er steeds beelden boven van ons avontuur. We zien Indonesische en Cambodjaanse kindjes als we aan het klussen zijn, Tibetaanse monniken als we in onze tuin zitten, we rijden weer met de fiets door Bangkok en we lopen langs Chinese rivieren die sprekend lijken op de Maas.

Verleden, heden en toekomst mengen zich in ons en persen zich soms in samenhang, maar vaker gefragmenteerd, naar buiten. De reis zit in ons. Best diep ook eigenlijk. Het is niet te vergelijken met eerdere reizen. Dat waren tijdelijke omleggingen van het normale bestaan die al snel weer terug invoegden op de gebaande paden. Deze reis was een jaar lang ons leven. En het was een jaar als geen ander jaar daarvoor. Onze rugtassen en elkaar als enig ijkpunt. Maar het lijkt allemaal nog veel te vroeg om het duiden. Want dat willen we stiekem wel. Het duiden, er een betekenis aan kunnen geven. Wij, maar jullie ook. Want dat wordt ons vaak gevraagd. “Hoe heeft het jullie leven veranderd?” Uh... We betrappen ons erop dat we dan steeds weer een ander antwoord geven. We zijn nu een week of vier, vijf terug en voorlopig kunnen we het afgelopen jaar het best als volgt samenvatten: het was overwegend mooi, vaak anders, soms vreselijk en meestal lekker weer.
Maar daar denken we morgen misschien weer anders over.

De droom is geleefd. Maar gaat niet voorbij, het lijkt te blijven!

Lieve lezers van onze site, dank voor al jullie reacties. Wij voegen weer in. Daar past geen site meer bij. Dus we sluiten ‘m af en met dank aan de Levellers zeggen we: There’s only one way of life... and that’s your own!

Jantine en Cees

PS. Klik hier - of plak dit - voor een laatste terugblik in beeld:

• 09 Augustus 2009 - 18:43

Tim En Marleen:

Mooi, mooi, mooi.

Wijn hopen dat jullie de reis snel een "plekje" kunnen geven en weer kunnen gaan genieten van al het moois dat ons eigen landje te bieden heeft.

En...misschien niet voor een jaar, maar het reizen hoeft hier niet te stoppen toch?

Tot snel!
    Liefs Tim en Leen

• 09 Augustus 2009 - 18:50

Bianca:

Mooi zeg! ik zit nu in India en ben ook helemaal overdonderd door alle indrukken.. a bientot!! x

• 10 Augustus 2009 - 06:03

Adri En Tini:

We weten van Wilco en Nathal;ie dat het inderdaad een vreemd gevoel is. Maar toen zij eenmaal aan het werken waren, was het makkelijker het een plaats te geven en er met heel veel plezier en gevoel op terug te kijken.
    Veel geluk in jullie nieuwe banen en huis in Rotterdam liefs

• 10 Augustus 2009 - 12:29

Pa En Ma Kom:

Het is een beetje een afscheidsbrief geworden van jullie reis.wanneer wij het jaar nalopen dan kan er maar een gedachte bij ons opkomen. Jullie hebben een jaarlang een gedeelte van de wereld gezien in voor en tegenspoed. Het zal nog wel een poosje duren voor alles een plaats in jullie gedachten heeft ingenomen. Deze ervaring zijn ook niet meer weg te denken en gaan steeds weer met jullie meee. Wij zijn blij en dankbaar dat jullie weer in Nederland zijn en werk en een woning. Van harte een fijne herstart.

• 10 Augustus 2009 - 12:54

Leon:

Dan zullen we maar eens zorgen dat jullie weer kunnen invoegen voor de rest van jullie reis, in al onze reizen...
    Tot snel.

• 10 Augustus 2009 - 14:02

Herman:

Met heeel veel plezier gelezen! Succes met alles!!
    Groetjes,
    Herman

• 10 Augustus 2009 - 14:09

Korina:

bedankt dat we met jullie "mee konden reizen" het was elke keer weer een mooi om te lezen hoe het leven in andere culturen is en wat jullie daar meemaakten.

Welkom in Rotterdam !

• 12 Augustus 2009 - 19:31

Arnold En Janneke:

Bedankt dat we met jullie mee konden reizen via de mooie verhalen en veel succes verder.

• 26 November 2009 - 22:29

Roos Habets:

Geweldig ! wat een mooie reis. Ik moet de laatste tijd veel aan jullie denken. Als de leerlingen terugblikken ophun middelbare schooltijd, kom je nog regelmatig ter sprake. Ze zijn nog steeds te spreken over je Cees. Groetjes Roos