Schuren en verven, zon en strand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu Schuren en verven, zon en strand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu

Schuren en verven, zon en strand

Door: Cees en Jantine

Blijf op de hoogte en volg cees en jantine

03 Februari 2009 | Thailand, Bangkok

In onze werkkleding staan we voor het guesthouse. Als de pick up komt voorrijden springen we in de achterbak. We rijden langs palmbomen door Thaise dorpjes, de wind door de haren en de zon op ons hoofd. Eenmaal aangekomen in de werkplaats wordt het werk verdeeld over het internationale team. Er moeten vandaag balken worden geschuurd, bamboestokken geboord en planken gezaagd. Alles wordt vervolgens geverfd in primaire kleuren en uiteindelijk volgens een vast ontwerp samengesteld tot onze eindproducten; een schommel, een klimrek en een speelhuis.

De afgelopen week hebben we weer wat maatschappelijk nut toegevoegd aan onze trip. Khao Lak is een plaatsje dat behoorlijk is getroffen door de tsunami. Op dit moment zie je in het straatbeeld niks meer terug van de tsunami, behalve een boot die twee kilometer landinwaarts eenzaam een nieuwe rol heeft gekregen; een monument. Alles is herbouwd en ziet er mooi uit. Bij de herbouw hebben grote groepen internationale vrijwilligers geholpen. Zij zijn begonnen met de eerste behoeften zoals de herbouw van de huizen en het maken van nieuwe boten. Ongeveer een jaar geleden is dit deel van de hulpverlenening afgerond. Ondanks dat de materiele problemen zijn opgelost zal het gebied nog jaren de emotionale schade voelen. Bijna iedereen heeft familie of vrienden verloren en veel kinderen zijn wees geworden. De meeste van deze kinderen worden opgevangen door familie, maar er zijn ook verschillende weeshuizen opgezet. Deze weeshuizen bieden de kinderen onderdak, voedsel en educatie. Maar er is geen geld om wat 'fun' toe te voegen aan hun leven. Omdat fun nu juist hetgene is wat kinderen in deze situatie nodig hebben is Steve begonnen met fun4kidsinthailand. Steve was een van de toeristen die destijds in Khao Lak was. Door toeval hebben hij en zijn gezin het overleefd. Nadat hij jaren in de wederopbouw van het gebied heeft meegewerkt probeert hij nu door speeltoestellen te plaatsen bij weeshuizen, Burmese vluchtelingenkampen en Thaise scholen, wat plezier toe te voegen aan de levens van de kinderen daar.

Wij hebben Steve de afgelopen week geholpen door samen met mensen uit Duitsland, Australie, Engeland en Amerika te schuren en te verven. De groep zorgde ervoor dat we een prima week hebben gehad en het was heerlijk om aan het eind van de dag echt te kunnen zien wat je hebt gedaan met z'n allen. Als je wat meer wilt weten over het project kun je eens kijken op www.fun4kidsinthailand.org.

Na ons laatste bericht zijn we dus de grens met Thailand gepasseerd. We zien grote verschillen met Indonesie en Maleisie qua reizen. De Thai weet wat toeristen willen, daarom zullen er hier ook een stuk meer zijn... We genieten van alle mogelijkheden die we hier hebben; we hebben gekanoed door de mangrove bossen van Krabi, gechilled op de stranden van Koh Lanta, de vuurshow voor ons bamboehutje bewonderd en zitten nu in de buurt van de meest toeristische straat van heel de wereld; Khao San Road (voor alle Thailandgangers wel bekend...). Na het weekje werken gaan we dus weer verder met de trip.

Voor iedereen in Nederland: Geniet van de kou en de sneeuw!!! Stiekem vinden wij het toch wel een beetje jammer de meeste winterse winter sinds jaren te missen...

• 03 Februari 2009 - 06:54

Marije:

Mooie verhalen weer en leuke foto's. Geniet nog steeds met jullie mee!
    Dokter Koopman is blij te zien dat haar patient er goed uit ziet. Nog even volhouden... Hebben jullie je thaise nummer nog a.s. weekend? Anders bel ik weer eens 's ochtends voor mijn werk.
    Dikke kus voor allebei!

• 03 Februari 2009 - 07:21

Herman:

He Jantine en Cees,
    Leuk weer wat van jullie te 'horen'! Wat mooi dat jullie alle vrijheid hebben om te doen wat jullie zelf willen, zoals het helpen bij het maken van die speelrekken en daarna weer heerlijk op hetgemak door te reizen!! Ik blijf jullie verhalen fijn volgen!
    X,
    Herman

• 03 Februari 2009 - 07:35

Eefje:

Heerlijk!! Het klinkt weer bijzonder goed wat jullie daar allemaal ondernemen aan nuttige en leuke dingen! Wij hebben afgelopen zondag de keuken geschilderd, soortgeljke werkzaamheden, maar dient alleen iets minder maatschapppelijk nut! ;-)
    Is wel mooi geworden!
    Kus en big hug!!

• 03 Februari 2009 - 07:57

Bianca:

Supermooie fotos!! en wat een mooi verhaal alweer! Liefs, Bianca

• 03 Februari 2009 - 07:58

Pa En Ma Kom:

Hallo Cees en Jantine. Wat is het goed om te zien jullie vrolijke snuiten.Maar goed luisteren naar alle adviezen. Met het werkt door jullie gemaakt kunnen er weer veel kinderen gelukkig gemaakt worden, heel fijn dat jullie die bijdrage daaraan kunnen geven. We leven met jullie mee en zien steeds met verlangen uit naar een bericht. Met een dikke knuffel sluiten wij af groetjes.

• 03 Februari 2009 - 14:52

M&M:

Terwijl hier de sneeuw naar beneden dwarrelt, lezen we jullie mooie verhaal en kijken we naar die prachtige, zonovergoten foto's. Wow! In gedachten lopen we weer op Khao San Road... We zien alweer uit naar jullie volgende bericht. Liefs, M&M

P.S.: Sophie wil graag een order plaatsen voor zo'n mooie schommel.

• 04 Februari 2009 - 11:29

Arjen En Korina:

zo leuke dingen doen jullie daar zeg wel wat anders dan een playstation voor die kinderen hoor
    maar als nog zeer leuk
    nog veel plezier daar groetjes korina en arjen

• 04 Februari 2009 - 14:42

Raoul:

Ik geniet ook nog steeds van jullie verhalen...bibber bibber...
    krijg toch weer zin en wordt toch weer eens tijd om zelf die richting op te gaan.

• 04 Februari 2009 - 19:48

Johan:

hallo cees en jantine,leuk om weer wat te zien.komt die mts toch nog van pas cees.hier alle ok ,marielle groeit gestaag .groetjes Johan

• 10 Februari 2009 - 19:57

Mama Van Bianca:

Hallo Cees en Jantine Goed werk geleverd.
    Fijn te horen dat het jullie goed gaat en dat jullie erg genieten.
    Groetjes uit de Voerstreek.

• 11 Februari 2009 - 20:55

Sofie:

Lieve Jantine en Cees,
    heerlijk relaxed zien jullie eruit op de foto's. Hier ook alles goed maar iets minder relaxed. Allemaal dingetjes regelen voor promotie en ons huis.. druk maar wel erg leuk! Geniet nog van jullie reis. Sofie en Loek

• 21 Februari 2009 - 08:55

Pieter Vermeij:

Leuk om jullie berichten te lezen. De foto`s geven een leuk beeld van de sfeer. Erg leuk om te zien!
    Merken jullie iets van de credietcrisis?
    In Den Bosch is de carnaval begonnen..... Ik hou er niet zo van, dus ben maar naar het eiland 'gevlucht'... Doeg!

• 22 Februari 2009 - 10:51

Jaap En Jany:

Jullie verhaal gelezen heel goed wat jullie daar doen, ga zo door we zijn trots op jullie

Groetjes (wel veel jullie's he).

• 25 Februari 2009 - 10:59

Loek:

Lieve Cees & Jantine,

Precies op mijn verjaardag kreeg ik vorige week jullie kaart met de dikke billen van de olifant! Ik vind het erg mooi, dank je wel! Kus Loek

• 25 Februari 2009 - 11:02

Bram & Caat:

Wat zijn jullie goed bezig daar in Thailand! Super dat jullie kunnen/willen helpen met de speeltoestellen, jullie zullen er veel kindjes blij me maken en zo hebben jullie je steentje ook weer bijgedragen in Thailand. We hebben veel bewondering voor jullie. liefs Bram en Caat