Offeren is een feest! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu Offeren is een feest! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu

Offeren is een feest!

Door: Cees en Jantine

Blijf op de hoogte en volg cees en jantine

27 December 2008 | Indonesië, Batavia

- op de valreep nog een verhaal uit Pakem -

Offeren is een feest!
Op de dag van het offerfeest regent het. De hemel huilt. Is het uit dankbaarheid voor zoveel generositeit of om het bloed dat wordt vergoten in de naam van ’s hemels hoofdbewoner?
Hoe dan ook, het regent. Niet hard, miezer, zoals op een Nederlandse herfstdag die weigert droog te worden. Toch hard genoeg om het gezamenlijk gebed van de dorpsbewoners op het voetbalveld in versneld tempo af te werken. Deze regenvariant moet het doen zonder uitgebreide beschouwingen van de imam. De mensen lijken het niet erg te vinden. Ze spoeden zich lachend terug naar huis of moskee. Ik ontwijk de met minimaal drie personen beladen scooters – hoe zou de indonesier zich verplaatsen zonder – en deel een paraplu met een van de kinderen van het opvanghuis.
Halfnat komen we aan bij het pad dat naar de moskee leidt. Dit kleine, lichtgroene gebouw met zilveren koepel en grote luidsprekers is verantwoordelijk voor onze verstoorde nachtrust. Vanaf het invallen van de duisternis gisteren tot aan dit moment galmt er namelijk een onafgebroken Allah-uh akbar uit de luidsprekers. God is groot en dat zullen we weten ook. Als we tussen de huizen door naar de moskee lopen ruik ik het vee. De afgelopen twee weken waren koe en schaap plots overal te vinden in het anders zo dierloze drukke straatbeeld van een stad als Yogyakarta. Op plaatsen waar je normaal gesproken tandpasta koopt of je band laat repareren, kon je nu in een moeite door je offer aanschaffen.
De dieren wiens lot het is om als offer te dienen zie ik hier nu bij deze kleine dorpsmoskee. De al aanwezige kinderen komen op me afgerend. “Om, om” roepen ze, “heb je het al gezien?” Ze ondersteunen het ‘het’ van hun vraag met een universeel gebaar: ze halen hun hand langs hun eigen nek en kijken me daarbij afwachtend aan.
Op het veldje naast de moskee staan twee witte koeien onrustig te trekken aan een touw dat hen met een boom verbindt. Eromheen zwermen kinderen en mannen. Dit is een mannending zo valt me gelijk op. Hier is geen plaats voor vrouwen. Dit gaat om een man, een mes en een dier. Een oeroud ritueel waarbij alleen dit geslacht passend is in het decor. De jager. De slachter. Bloed.
Iets naar rechts ontdoen twee mannen, onder een tegen de regen gespannen zeiltje, een schaap langzaam van zijn vacht. Ze trekken hard en geleidelijk komt de vieze wol los van het vlees. Er blijft weinig over van het schaap nu vlees en vacht gescheiden zijn. Zeker als later ook nog de ingewanden worden afgevoerd. Twee andere schapen ondergaan tegelijkertijd dezelfde behandeling. Een achterpoot wordt losgesneden en op de bananenbladeren voor de moskee gegooid. Dit zal straks verdeeld worden onder de armen. De kinderen kijken gefascineerd toe. Zij genieten zichtbaar van de klank van messen die worden geslepen. Voor hen is dit iets dat de dagelijkse sleur doorbreekt. Ik sta vooral heel hard mijn best te doen dit cultureel te relativeren. Dat lukt tot nu toe met moeite.
Ik schrik op als een van de mannen-met-de-messen mij vraagt of ik het even wil proberen terwijl hij tegelijkertijd het schaap bijna in mijn gezicht duwt. Ik weet niet hoe snel ik weer een paar stappen terug moet doen. De veilige zone. Daar houdt een kind van een jaar of acht de kop van een schaap vlak voor het hoofd van zijn vriendje. Ze lachen. Dat liever dan zelf nog voor het ontbijt een schaap te moeten villen.
Op de plaats waar de twee koeien staan is een lichte vorm van chaos uitgebroken. Het geschreeuw van mannen en kinderen en daarbovenuit het zenuwachtige geloei van de koeien trekken mijn aandacht. De mannen en kinderen proberen een nerveuze koe in de juiste positie te manouvreren. Dit mislukt, de bamboestok die als hefboom moest fungeren om de koe op de knieën te dwingen schiet los en treft een jongen keihard op de rug. Met een van pijn vertrokken gezicht staat de jongen nu te doen alsof het allemaal wel meeviel. Poging twee slaagt wel. Na tien minuten sjorren, trekken, duwen en trappende koeienpoten ontwijken, ligt de koe in de gewenste positie. Het door de kinderen gemaakte gebaar van zoëven kan nu werkelijkheid worden op de hals van de koe.
Ik zie het niet.
Mijn lichaam protesteert. Ze laat mijn observerend-cultuurrelativistische ik weten wat hij ervan moet vinden. Daar kunnen geen honderd zembladocumentaires van uitgemergelde legbatterijkippetjes en veemarktmartelingen tegenop. Dit is ook geen bioindustrie. Ik sta hier gewoon te kijken naar één koe die wordt geslacht. Ben ik – en met mij vast vele generatiegenoten – dan al zo vervreemd van een eeuwenoud verschijnsel als het slachten van een koe, dat ik daar niet gewoon naar kan kijken?
Wie vlees eet moet een dier dood maken. Zo simpel is het. In Nederland stoppen we dat veilig weg in klinische witgeverfde hallen en eten we het liefst gehakt. Dat herinnert ons het minst aan de dierlijke afkomst. Hier gebeurt het op straat onder een zeiltje. Met veel bloed en duidelijk herkenbare ledematen.
Ik blijk, lichamelijk, een voorkeur te hebben voor de klinische, weggestopte variant. En daar dan zo weinig mogelijk van, denk ik er gelijk achteraan.
De muezin roept nog maar eens dat God groot is. En de hemel huilt nog altijd als ik terugloop. Naar de reden van die tranen kan ik alleen maar gissen, maar voor mij is het iets duidelijker geworden. Voor de kinderen van het opvanghuis ook. Zij zijn het niet met me eens. Voor hen is het uit dankbaarheid voor zoveel generositeit. Zij eten eindelijk weer eens vlees. Het is feest!

  • 27 December 2008 - 07:38

    René:

    Hoi Jantine,
    Wel byzonder als je zo iets mee maakt. Dan zie je hier ook duidelijk de cultuurverschillen. Goede reis verder toegewenst en de groeten aan Cees. Tevens een dikke kus van Ruben

  • 27 December 2008 - 07:45

    Elco:

    Ja, dit is toch even heel anders dan de westerse gebruiken en rituelen. Op dit moment zit ik na nachtje slapen nog steeds uit te buiken van het kerstdiner. Wat een contrast!

    Goede reis en tot mails!

  • 27 December 2008 - 11:20

    Tim & Marleen:

    Hallo,

    We hebben 2 heerlijk gezellige kerstdagen bij de familie achter de rug, met veel vlees....Het heeft ons goed gesmaakt, maar het was vooral erg gezellig. Fleur, ons nichtje is echt een fantastisch kind en mijn zus zit te wachten tot haar vliezen breken voor de komst van het 2e kindje....spannende dagen dus hier. Komende week vieren we oud en nieuw met vrienden in een huisje, veel zin in. Jullie beginnen het nieuwe jaar in Maleisie. Genieten van vuurwerk in Kuala Lumpur dit jaar? We steken een sterretje voor jullie op die dagen, dan lijkt het even of jullie hier zijn. Geniet van de laatste dag (?) Pakem en op naar nieuw avontuur!!

    Liefs Tim en Marleen


  • 27 December 2008 - 14:02

    Pa En Ma Kom :

    hallo Cees en Jantine,
    Wat een tegenstellingen zijn er in deze wereld. Hier alles weggestopt en daar alles openbaar. Het ritueel van thuisslachten (en niet als offer), staat mij nog levendig voor ogen. Wat waren we blij met het contact 2e kerstdag. Heel de fam.was, met uitzondering van jullie, bijeen. Adriaan en Jema vanacht hier geslapen. Hebben Niels mee naar Rotterdam. Goede reis gewenst en tot nader bericht.

  • 29 December 2008 - 07:44

    Hanneke:

    mooi verhaal. duidelijk een andere wereld...
    geniet van de jaarwisseling.

    liefs hanneke en dennis

  • 29 December 2008 - 13:00

    Jaap En Jany:

    We hebben weer genoten van jullie verhalen.
    We wensen jullie fijne kerst en een voorspoedig 2009.

  • 29 December 2008 - 13:11

    Bianca:

    Je hoeft zelfs niet ver te gaan om frappante cultuurverschillen te ontdekken..Maar dat maakt het net boeiend natuurlijk! Afgelopen vrijdag nog in 'jullie' straat geweest in Mestreech.. met toch wel een dubbel gevoel..Vierde verdieping, linksboven.. waar waren jullie? :) Grand bisou en 'unnu gooju roetschj'!

  • 29 December 2008 - 18:54

    Jikke:

    Leuk, toch wat kerstfoto's! Nu op naar de jaarwisseling. Ben benieuwd hoe dat in Indonesie wordt gevierd...

  • 30 December 2008 - 17:41

    Korina:

    Tja weer een mooi kijkje in de keuken van een andere cultuur!!
    We wensen jullie prettige jaarwisseling en een heel goed begin van het nieuwe jaar!!
    Liefs Korina .

  • 30 December 2008 - 22:03

    Arnold En Janneke:

    Wat een mooi geschreven verhaal.Goede reis verder we zullen morgen aan jullie denken met de viering van oud en nieuw.Jullie een goed 2009 toegewenst.Groetjes Arnold en Janneke

  • 31 December 2008 - 11:01

    Bianca:

    Happy New Year voor binnen zeven en twaalf uurtjes ;)

  • 31 December 2008 - 14:34

    Shannon:

    heey meneer kom shannon hier.. van vorg jaar het gaat heel goed op school en de klas is gesplitst hajar is van school en we zitte maar met z'n 6e in de klas behalve bij uv dan met een kb klas nja nog een gezond 2009 nja dat was het zn beetje en de leraren hebben de pik op mij en yasmin haha groetjes shannon uit bb2b

  • 01 Januari 2009 - 18:45

    Carla :

    Dag Cees en Jantine,
    jullie website gevonden! Prima hoor om zo een tijd van je leven door te brengen en mensen/kinderen een stapje verder te helpen. Ik vind het ook knap en wil jullie mijn waardering (ja, klinkt een beetje tuttig) wel overbrengen.

    Het is inmiddels nieuwjaarsdag, de oudejaarsnacht is hier in Papenhoven bijzonder rustig verlopen. We kennen hier wel vuurrwerk, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

    Cees, het lijkt me -ook- vreselijk om zo'n beest geslacht te zien worden. Ik weet des te meer dat het niet verkeerd is om geen vlees te eten. Ik zou het ook niet kunnen aanzien.
    Ik wens jullie een bijzonder goed en gezond 2009, in Kuala Lumpur, in de rest van Azie en ik blijf jullie website een beetje in de gaten houden.
    veel groeten,
    Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

cees en jantine

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 55512

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: