Honeymoon op Bali?! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu Honeymoon op Bali?! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu

Honeymoon op Bali?!

Door: Cees en Jantine

Blijf op de hoogte en volg cees en jantine

27 November 2008 | Indonesië, Batavia

“Where are you from?” en “Are you married?” zijn vragen die we vaak hebben gehoord de afgelopen weken. We hebben namelijk drie weken vakantie gevierd in het honeymoonparadijs: Bali!
Inmiddels hadden we twee maanden meegedraaid in Pakem en zat ons hoofd vol. De verhalen van de kinderen zitten in ons. We zitten vol twijfels, we willen ze helpen, maar de druppels drogen snel op de gloeiende plaat... We zijn blij de kinderen van Aulia wat extra aandacht te geven, maar weten ook dat wij weer weg gaan. We hadden het gevoel hier klaar te zijn en toch ook weer niet.
Om ons hoofd leeg te maken hebben we besloten drie weken vakantie te nemen en Bali te gaan ontdekken! Via de Bromo vulkaan reizen we naar Bali. De verschillen met Java zijn opvallend. Het blijkt gelijk een stuk minder druk te zijn dan Java. Ze zijn veel meer gewend aan toeristen en weten heel goed hoe ze geld kunnen verdienen aan ons Westerlingen. Verder is op Bali 95% hindoe, terwijl op Java 95% moslim is. Deze verschillen zie je overal weer terug.
We hebben op verschillende plaatsen met een scooter tussen door de rijstvelden getufd. De rijstvelden zijn ongelooflijk groen, echt een kleur die in Nederland nog moet worden uitgevonden. Veder zorgt de hindoe cultuur ervoor dat je overal tempels ziet en voor bijna elke deur een bamboe bakje ziet met bloemen, rijst en koekjes. Dit zijn kleine offertjes om de slechte invloeden buiten te houden.
We beginnen onze Bali trip in Lovina (noord Bali). Een plekje dat vooral bekend staat om de dolfijnen die daar elke ochtend de kust naderen. De kans om dolfijnen in het wild van dichtbij te kunnen bekijken hebben we natuurlijk niet laten lopen, dus zijn we ‘s morgens vroeg met een bootje de zee opgevaren om daar, na even zoeken, een ware dolfijnenshow te kunnen zien. Ze waren met honderden en hebben hun hele assortiment salto’s laten zien; super!
Vanaf Lovina zijn we naar Ubud gegaan, een dorp waar van oorsprong veel kunstenaars wonen. Voor ons was het een goede basis om het binnenland van Bali te zien. We hebben veel tempels bezocht, dansvoorstellingen gezien en een echte hindoe ceremonie meegemaakt (zie verhaal De witte koe)
Vervolgens zijn we overgestoken naar Lombok, een eiland met evenveel schoonheid als Bali maar nog veel minder toeristen. Er liggen wel drie toeristenparadijsjes voor de kust van Lombok: de Gili eilanden. Drie eilanden zonder auto’s of scooters, alleen fietsen en paardenkarren als vervoermiddel. De eilanden worden omgeven door enorm veel koraal waar vissen in alle kleuren tussendoor zwemmen. Het mooiste van de onderwaterwereld hier is dat er ook enorme schildpadden zijn, die heel gratieus naast ons blijven zwemmen. Supermooi snorkelen dus!
Inmiddels zijn we weer terug in Pakem en eten veel wit brood. Tot eind december blijven we hier om samen met de social workers te werken aan een plan hoe de teenagers hier meer zelfstandigheid kunnen krijgen. Een hele uitdaging omdat ze hier tot nu toe nog niet echt mee bezig leken te zijn geweest!

• 27 November 2008 - 07:52

Je Oud-kamergenootje:

He Jantine en Cees,
    Fijn om weer een berichtje te lezen van jullie! Wat een mooi land is het toch!
    Bij ons heeft het al gesneeuwd en staat stress-sinterklaas ;) alweer voor de deur!
    Heel veel succes met jullie volgende project!!

• 27 November 2008 - 07:53

S:

Het zijn je oud kamergenootjeS ;)

• 27 November 2008 - 07:54

Marco & Mariska:

Het luitjes, goed om weer een nieuw verhaal van jullie te lezen… En zie helemaal voor me hoe jullie daar staan op de Bromo (bij zonsopgang waarschijnlijk), tuffen op scootertje langs de rijstvelden, aangeklampt worden door Balinezen voor prullaria/fooi/… (probeer bij het afdingen eens aku tidak gila, aku mahasiswa dari Belanda, memberi harga sangat bagus… Ik weet niet of de spelling helemaal klopt), het donkere zand in Lovina met de draagvleugelbootjes, de rijstvelden, en natuurlijk slapen/chillen/lopen/eten op het strand op Gili. Klinkt helemaal goed!!! Geniet er maar lekker van terwijl wij in NL genieten van ons werk en het koude weer ;-)

Btw many small changes make a big difference.

Binnenkort weer even bellen. Groetjes…

• 27 November 2008 - 08:24

Elco:

Wat heerlijk om te horen hoe mooi het is en dat jullie je prima vermaken.

Grtz!

PS: Ik was eerder dan Aad!

• 27 November 2008 - 08:56

Cynthia:

erg leuk om weer wat van jullie te horen. Foto's zijn ook erg leuk! geniet er van!

• 27 November 2008 - 11:08

Cobi, Johan En Kids:

Hoi Cees en Jantine,
    eindelijk een berichtje van ons, Mooie verhalen en leuk om te lezen hoe alles daar gaat.
    Maar die 3 weekjes heb je ook wel verdiend na de inspannende tijd er voor,prachtige foto's
    Nou geniet ervan en veel succes met jullie volgende project.
    Veul groetjes van oens allemale uut een gries
    Nwe-Tonge

• 27 November 2008 - 11:21

Eeke:

Hoi Jantine en Cees,
    Leuk om weer van jullie te horen. Toen ik de titel las, dacht ik even dat jullie stiekem getrouwd waren of dat nog gingen doen ;-). Fijn dat jullie hebben genoten van 3 weken vakantie. Nu weer op naar een nieuw avontuur!
    Heel veel plezier.
    Liefs Eeke

• 27 November 2008 - 11:54

Pa En Ma Slinger:

Leuke vakantie op Bali en de andere eilandjes, maar dat hadden we al gehoord.Jullie hebben nu weer energie op kunnen doen voor jullie werk in het opvanghuis en je moet maar zo denken alle beetjes helpen.Op naar het volgende avontuur. Groetjes Pap,mam en sach

• 27 November 2008 - 17:33

Pa En Ma Kom:

De contacten via de telefoon zijn heel prettig en verhelderend. Maar een geschreven bericht is zeker zo duidelijk en geeft een beter beeld van jullie verblijf, zeker met de foto,s. Het was goed om even afstand te nemen en daarna weer terug te keren naar de uitgangstelling. Elke hand die jullie daar aan de kinderen besteden is een welkome druppel op de gloeide plaat moet je maar denken. We wensen jullie veel kracht en strekte maar boven al ook vreugde en genoegdoening met de werkzaamheden. Tot nader bericht.

• 27 November 2008 - 18:59

Jikke:

Wat leuk: door dat videofragment kon ik nog meegenieten van jullie moment tussen de dolfijnen!

• 27 November 2008 - 20:53

Johan:

knap stel op een scooter

• 29 November 2008 - 12:18

Bianca:

Honeymoon? ;) Toch Bali 2009 plannen? ;) En wat een geweldige springfoto!! Dikke knuffel uit Parijs!
    ps zitten jullie nog wel eens op skype of msn? Leuk om ff echt bij te knn kletsen! ;) A bientot!

• 08 December 2008 - 15:24

Eric:

Wat een geweldige verhalen en belevenissen van jullie.

Ik dacht idd ff dat de honeymoon ging plaatsvinden :-)

• 19 Januari 2009 - 11:24

Bram, Caat En Loek:

Stiekum getrouwd op Bali?! is het eerste wat we dachten bij de titel van het berichtje, hahaha, toch niet. Ziet er prachtig uit daar ook de scooterfoto is erg charmant! Geniet van alles! Bram had jullie graag uitgenodigd om volgende week zijn mijlpaal (30jaar!!) te vieren, maar dat schuiven we wel een jaartje op! xxxx