Culturele beschouwingen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu Culturele beschouwingen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu

Culturele beschouwingen

Door: Cees en Jantine

Blijf op de hoogte en volg cees en jantine

27 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

Over de niet-luie javaan, suikerfeest met de Heilige Maagd en andere culturele beschouwingen

Hoeveel Javanen zijn er nodig om een lamp te verwisselen? Drie. Een om een vergunning te regelen bij een daarvoor bestemd bureau. Een om thee te zetten en de derde regelt een Chinees om de lamp daadwerkelijk te verwisselen. Deze grap over ‘de javaan’ staat in Jakarta Jive, een boek van een Canadees die al jaren in Jakarta woont. Wij zouden daar ten onrechte uit kunnen afleiden dat de mensen hier lui zijn. Dat is echter niet het geval volgens de grappenmaker zelf. Iedereen is namelijk bezig met iets (en krijgt dus een salaris)!
Ik moest hier aan denken toen we de afgelopen week bij het kantor imigrasi zaten om ons visum te verlengen. Op dag één kregen we te horen dat verlengen niet mogelijk was. Balen, maar inmiddels weten we dat je je daardoor niet uit het veld moet laten slaan hier. Dus de volgende vraag was: “Maar als we dat toch willen?” Zonder te blikken of te blozen antwoordt de officier daarop dat we dan naar de kelder van het complex moeten om een map te kopen. De volgende dag zaten we samen met Lestari (zonder haar is het helemaal een doolhof!) braaf met een gevulde map vol pasfoto’s (vier!), ingevulde formulieren en een kopie van alles waar een kopie van valt te maken in het kantoor van de hoogste baas. Nadat hij zijn krant had neergelegd keek hij vluchtig onze map door om tussen twee happen eten door te melden dat er een formulier ontbrak. Terug in de kelder confronteerde Lestari de verkoper van de map hiermee. “Daar had je niet om gevraagd.” reageerde die met een uitgestreken gezicht! Nadat we aan de andere kant van de stad een benodigde handtekening hadden laten zetten en we terug bij de imigrasi een imposant uitziende stempel hadden gekocht, kon de map worden ingeleverd.
“Een week later ophalen, misschien wordt ‘ie verlengd.” Bij het ophalen bleek dat het niet echt ophalen was, maar betalen. “Hoeveel?” vroeg meneer de officier ons. Pardon? Hij vraagt ons wat we denken te moeten betalen! Is dit een strikvraag? “Uh, 250.000.” stamel ik omdat we dat hadden gehoord van anderen en omdat dat ook wel redelijk is. (is iets minder dan 20 euro) “Ok, daar betalen en morgen terugkomen.” “We komen van ver, kunnen we niet misschien vandaag...” “Morgen!” De volgende dag bleken we bij het ophalen op het laatste moment een (voor alle moeite die het kost allezins lullig) stempeltje in ons paspoort te krijgen.
Iedereen is bezig hier maar niet iedereen is produktief, zo vervolgde de grappenmaker. Amen. Kafka heeft hier vast ergens een standbeeld... maar wij hebben weer een extra maand in dit fascinerende land! We gaan graag naar die ‘administratie en registratie hemel’ omdat dat blijkbaar nodig is om hier langer te kunnen verblijven. Zonder dat hadden we niet bij een bruiloft aanwezig kunnen zijn. Nu hadden ze ons daar vast niet gemist, er waren namelijk nog 750 andere gasten. De hele kampung was aanwezig. Iedereen maakt eten, neemt dat mee en eet het vervolgens weer op. Het bruidspaar betaalt. Deze bruiloft was er een volgens het ‘meet, eat and leave’ principe. We reden ongeveer een uur om een oud medewerker van Aulia en haar man te kunnen feliciteren. Vervolgens schoven we om half elf ’s ochtends een volledige rijsttafel naar binnen, gingen nog een keer op de foto met het bruidspaar en reden weer een uur terug. Zo gaat dat dus. Dat van dat eten is hier niet zo heel bijzonder trouwens. Overal en altijd wordt eten geserveerd. Zoete en pittige snacks vooral. Mango’s, ananassen, bananen en ander heerlijks groeit hier echt overal en op iedere straathoek vind je een warung, een klein tentje waar je sate, soto ayam, mie of ander typisch Indonesisch voedsel kan kopen. Het meeste is heerlijk maar koeienhuid en kippenhart slaan we meestal beleefd af. Overigens weten we inmiddels ook dat als het eten je wordt voorgezet je niet gelijk kan beginnen. Pas als de gastvrouw of -heer je twee keer heeft gevraagd om te nemen, dan pas tast je toe. Daar gaat gerust een minuut of tien overheen voor wat smallchat. Het eten is toch meestal lauw, dus die paar minuten extra kan je dan ook nog wel wachten.
Een paar weken geleden was het trouwens echt een snoepfestijn hier. Met een groep kinderen van Aulia liepen we door het dorp hier om bijna overal binnen te worden genodigd. De ramadan was afgelopen en het was groot feest. Dat het een bijzondere dag was wisten we al want de hele nacht (echt waar) riep de muezin van de buurtmoskee naar ons dat god groot is en één. Overal werden we getrakteerd op heel veel zoet eten en drinken en aan het eind van de ochtend had half Aulia last van maagklachten en misselijkheid. Maar het was voor ons echt heel bijzonder om erbij te mogen zijn. En christen, humanist of hindoe, iedereen was van harte welkom. Sterker nog, we dronken mierzoete thee en aten koekjes onder het toeziend oog van de Heilige Maagd. Ook voor deze katholieke leraar was het einde van de ramadan blijkbaar reden voor een feestje. Volgens een gids bij de Borobudur is Indonesie spiritueel gezien een ‘hindoecultuur met een moslimsausje’. Zo offert de islamitische sultan hier jaarlijks aan de godin van de zee en aan de vulkaan Merapi. Voor een moslim uit Saoedie Arabie reden voor een hartaanval, hier heel normaal. Een katholiek die suikerfeest viert is hier dus niet eens bijzonder. Het blijft een bijzonder, maar ook heerlijk land!

Veel liefs!

• 27 Oktober 2008 - 09:08

Adriaan:

Ik ben de eerste!

• 27 Oktober 2008 - 09:19

Jelma & Adriaan:

Opnieuw mooie verhalen!

Alles voor het systeem; wat een bureaucratie! Wellicht ga je NL zo weer iets meer waarderen:-)

Geniet er nog even van; dat schijnt overigens prima te lukken.

• 27 Oktober 2008 - 10:35

Pa En Ma Kom:

In het burowerk zit voor dit land veel cultuur? Met deze informatie kunnen wij weer even vooruit en geeft een overzicht van jullie werk daar terplaatse. Fijn weer een bericht gelezen te hebben.
    Vr.gr

• 27 Oktober 2008 - 10:39

Korina:

Weer mooi om te lezen hoe het er daar aan toe gaat, en al dat verse fruit... heerlijk.
    liefs Korina

• 27 Oktober 2008 - 12:13

Bianca:

Hela! klinkt bekend, al dat paperassen gedoe en tig kopies nodig hebben van alles en nog wat! ;) maar super dat jullie er nog langer kunnen blijven!! enjoy!!! Dikke kussen uit Voeren!

• 27 Oktober 2008 - 12:23

Jaap&Jany:

We genieten van jully mooie verhalen,geniet er maar van.
    Groetjes

Corinda&Stephan
    (kusje van Thijmen!)

• 27 Oktober 2008 - 13:41

Hanneke:

knap dat jullie zo geduldig en vriendelijk zijn gebleven bij het verlengen van jullie visum! ongelooflijk...
    begreep dat jullie nu weer op Bali zijn na jullie avontuur bij de weeskinderen, wat gaat de tijd snel..
    Bijzonder om van zo dichtbij de cultuur mee te mogen maken en mn de lekkere hapjes :)
    op naar de volgende ervaring.
    liefs

• 27 Oktober 2008 - 17:59

Elco:

Pfffff! Aad moet de eerste weer zijn. Hahahahaha!
    Mooi verhaal Cees en Jantine! Ach, de bureaucratie in Nederland staat klaarblijkelijk nog in de kinderschoenen.

• 27 Oktober 2008 - 18:40

Petra:

Mooi verhaal! Leuk om weer wat van jullie te lezen. We proberen jullie van t weekend ff te bellen!

groetjes
    Petra en een dikke kus van Sophie en Jort

• 30 Oktober 2008 - 18:04

Gert:

Sparta heeft de smaak te pakken: gisteravond die andere Rotterdamse club in confronterend duel thuis met 2-1 verslagen! Het gaat de goede kant op, hartverwarmend al was het alweer flink koud op de tribune. Het beloofd een mooie winter te worden!

• 31 Oktober 2008 - 08:07

Resie Roex UM:

nu dan toch ook eens reageren na het lezen van al die geweldige verhalen. Het gaat jullie goed, dat blijkt wel. En wat een ervaringen.
    Wat zou ik graag een hapje willen mee-eten... (ik hou zo van de Indonesische keuken!!)
    Geniet van alles!
    Groet!

• 02 November 2008 - 10:44

Marco En Mariska:

Hoezo verborgen werkloosheid? Er is blijkbaar in de afgelopen 7 jaar nog niets veranderd... Gelukkig is de uitkomst vaak hetzelfde: als je maar betaalt, lukt bijna alles. Ook goed om te lezen dat jullie helemaal opgenomen zijn en zelfs het suikerfeest hebben gevierd. Hopelijk volgen er nog veel van zulke mooie momenten! Geniet!

Liefs, M&M

• 03 November 2008 - 08:46

Buthje:

Zojuist de bureaucratie in Nederland nog even aan een proefondervindelijke test onderworpen: "Verleng je rijbewijs". Stel je eerst drie mensen achter een balie voor die koffie drinken.

Het gaat ongeveer zo:
    Ik loop naar de infobalie. "Goedemorgen", "Goedemorgen, wat komt u doen?", "Euh, ik kom m'n rijbewijs verlengen, ik wil graag A3 formaat - kan dat?", "Heeft u pasfoto's?", "Nee", "Kunt u daar maken". (Hokje in - pasfoto's gemaakt), terug uit het hokje kies ik een van de drie lege balies. "Heeft u een bonnetje? Nee?? Kunt u daar halen, bij die terminal - daarna mag u plaatsnemen op de bank".
    -ondertussen is er dus NIEMAND aan het werk en wordt uitgebreid het afgelopen weekend doorgenomen". Na vijf minuten ben ik aan de beurt en na een kwartiertje ben ik weer buiten... om VOLGENDE WEEK mijn rijbewijs op te halen!

Tot zo ver Nederland... zucht :( - ik wil ook naar Indonesie (niet dat ze er harder werken, 't is er in ieder geval mooier weer!)

Groetjes en alle goeds,
    Buthje

• 03 November 2008 - 15:19

Indra:

Ik mis jullie. Vooral het bekijken van jullie foto's roept sentimentele gevoelens bij me op... Mooie verhalen. Mooi stukje integratie overigens. Daar kunnen we hier nog veel van leren! Liefs Indra

• 04 November 2008 - 14:21

Isabel:

Olá!

Super om met jullie te kunnen praten afgelopen weekend. Ik ben blij dat alles goed met jullie gaat.
    Leuke verhalen & foto's... er... wanner komen jullie terug?eheh

Beijinhos
    Isabel

• 05 November 2008 - 15:00

Femke Verstijnen:

Het is super om jullie belevenissen een beetje te kunnen volgen! Heerlijk om te lezen over de culturele verschillen maar ook over de hulp die jullie kunnen bieden. Geniet ervan!
    Groetjes, Femke

• 06 November 2008 - 15:25

Ron:

Blij dat ik maar vier kom dan hoef ik dit traject niet.
    Overigs gaat Jolanda niet mee.
    Ik laat nog weten.

Groetjes Jolanda en Ron

• 06 November 2008 - 15:27

Ron :

Er zijn enkele woordjes weggevallen, zoals weken en wat.

• 26 November 2008 - 09:52

Der Felix:

Heej Cees en Jantine,

Reizen, ontmoeten, blijven, doorgaan, afscheid. De pijnlijke en euforische gewrichten van een ECHTE reis. Ik heb t gevoel dat jullie die maken. Ik denk zelfs dat het al helemaal strookt met het latijns citaat op je afscheidskaart in 'de branding'.
    Cees,je foto hangt nog in de docentenkamer. Je bent nog niet vergeten. Vooral als we weer eens vol schaamte vertellen dat we slecht scoorde bij de quiznight, rijst er regelmatig de vraag: "wie is ut eegelijk mit der Cees."
    Je zult wel al lang geen'plat'meer gehoord hebben. bij deze sluiot ik dan af met: "leeve Cees en Jantine ich hoap dat geer nog unne hiële sjoëne tied tegemoed gaot. Hopelijk hub ger weer sjnel un nuuj bericht, want inmiddels is uch visum al versjtreke...
    Groete van der Felix.