Een dag in Pakem - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu Een dag in Pakem - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van cees en jantine kom-slinger - WaarBenJij.nu

Een dag in Pakem

Door: Cees en Jantine

Blijf op de hoogte en volg cees en jantine

10 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

Om zes uur gaat de zon hier op en schijnt dan gelijk lekker ons guesthouse binnen. Rond zeven uur gaan we er dan ook uit om nog eventjes in het zonnetje te zitten voordat dit vanwege de temperatuur niet meer kan. Om echt wakker te worden gaan we in de mandi, de Indonesische variant van onze douche. Eigenlijk is het gewoon een bak met (koud) water dat je met een soort schepje over je heen kunt gooien. Het klinkt misschien primitief, maar je zou het eens moeten proberen, het is echt heerlijk.
Imma, een van de oudere meisjes van Aulia die als stage in het leer-guesthouse werkt als kok, is al om zes uur uit haar bedje gekomen om een heerlijke nasi goreng voor ons te bereiden. Met wat kroepoek en een ommeletje. Een prima ontbijtje!
Na het ontbijt lopen we samen richting Aulia, de plaats waar de kinderen wonen en waar ook het kantoor van de stichting is gevestigd. We praten daar eerst even met Lestari en de social workers of er nog bijzonderheden zijn. Zo kwam het laatst voor dat een moeder van een van de kinderen, Firman een jongetje van drie jaar, op bezoek was. De ouders van de kinderen krijgen een keer per jaar geld van de stichting om hun kinderen op te kunnen zoeken. Dus wij dachten nog, oh fijn dat ze er is, fijn dat Firman zijn moeder kan zien. Maar na wat langer praten bleek dat zijn moeder niet op bezoek kwam, maar Firman echt weer mee wilde nemen naar Jakarta. Zij woont daar nog op straat en waarschijnlijk zal het bedelen meer opbrengen met een driejarig jongetje naast haar. Dus daar gaan Firmans kansen, geen school meer voor hem waarschijnlijk, en grote kans dat hij later zijn leven op dezelfde manier zal moeten leiden als zijn moeder. Wanneer ze samen van het terrein af lopen roept hij nog ‘Mas, Mas!’ tegen Cees, zoiets als grote broer... We zijn echt geraakt door deze ochtend.
s’Ochtends zijn de meeste kinderen op school, alleen de allerjongsten zijn dan nog hier. We spelen wat met ze, voetballen, rollen met een autoband of lezen samen een boekje, eigenlijk alles is prima. Maar het liefst spelen ze met de computer. We leren ze hoe een muis werkt en hoe ze de computer kunnen bedienen. Geweldig vinden ze dat! (Als straks alle it-diensten helemaal worden uitbesteed aan de lagelonenlanden zijn deze kids er klaar voor.)
Rond elf uur komen de eerste kinderen alweer terug van school. Zij helpen dan de moeder van hun huis met het koken van de lunch. Er staan hier vier huizen, waarin een ‘Ibu’ (moeder) en ongeveer twaalf kinderen wonen. De moeders verblijven hier 24 uur per dag en managen het huis. Daarnaast proberen zo veel mogelijk echt een moeder te zijn voor de kinderen. Ze communiceren richting de social workers over hoe het gaat met de kinderen en hoe ze zich ontwikkelen. Het vijfde huis is ook gebouwd om kinderen op te vangen maar wordt momenteel gebruikt als kantoor en educatiecentrum. Wij willen met de sponsoropbrengst van de tennismarathon een bijdrage leveren aan een nieuw te bouwen educatiecentrum, zodat het vijfde huis kan worden gebruikt om weer twaalf kinderen op te vangen.
Om twaalf uur is het eten klaar en schuift iedereen aan. De basis van elke maaltijd is witte rijst. Daarnaast eten ze (en we) veel tempe, tahoe en tofu; goedkoop en voedzaam! Er is ook altijd groente bij elke maaltijd. Na het eten hebben een aantal kinderen de taak om af te wassen, en dan gaan ze lekker even slapen. Ze zijn namelijk al rond vijf uur opgestaan om aan te kleden, te wassen en te eten. De school begint soms al om zeven uur. De tijd dat de kinderen slapen brengen wij meestal door met gesprekken met Lestari. Zij is een wijze vrouw met mooie ideeen over hoe de wereld in elkaar zit. Ze vraagt vaak onze Westerse visie op hoe zaken hier georganiseerd zijn. Momenteel focussen deze gesprekken zich vaak op hoe het leer-guesthouse is georganiseerd. Het huis is opgericht om de oudere kinderen een stageplek te bieden. Twee jaar geleden zijn ze hiermee begonnen en nu zijn ze op een punt gekomen dat er wel weer wat verbeteringen moeten worden doorgevoerd qua organisatie. Misschien dat ze op den duur dan zelfs geld kunnen verdienen met het guesthouse, wat dan weer kan worden gebruikt voor Aulia.
De kinderen slapen lekker tot een uurtje of drie vier. Langzaamaan zie je dan slaperige hoofdjes uit de huizen tevoorschijn komen. Een voor een gaan ze dan in de mandi zodat ze weer helemaal fris kunnen beginnen aan onze Engelse lesjes op de computer. Er zijn hier nu vijf computers, die we daarvoor kunnen gebruiken. Er is een simpel programmaatje waarmee ze woorden kunnen leren en ook wat zinnetjes kunnen leren maken. Misschien is het vooral de sticker die ze na afloop krijgen, die maakt dat ze allemaal heel geconcentreerd aan het werk gaan...
Rond zes uur is het tijd voor het diner. Meestal eten wij dan weer in het guesthouse, waar Imma weer een nieuw Indonesisch gerecht voor ons op tafel tovert. Een aantal dagen per week blijven we ook in Aulia om hier mee te eten. De kinderen vinden het altijd leuk als we hun huis uitkiezen om te eten! Ze leren ons tijdens het eten graag weer wat nieuwe woorden Bahasa Indonesia en wij hen wat woorden Engels of Nederlands.
Na het eten, het is dan inmiddels donker, is het tijd om even uit te razen. Even genieten van de lagere temperatuur, even voetballen, rennen en stoeien buiten. De rest van de dag is het daar echt te warm voor! Om zeven uur begint dan Muslima, een Indonesische soap waarin nog slechter wordt geacteerd dan in GTST! Tussen acht en negen is het dan weer tijd om naar bed te gaan, morgen weer vroeg op om naar school te gaan.
s' Avonds kaarten we dan soms nog wat met de oudere kinderen of lezen zelf lekker even een boekje in het guesthouse. Voor morgenavond verheugen we ons nu al op de (met een beetje hulp van ons) door de kids georganiseerde disco morgenavond (een VIC-revival)! Zo proberen we ze zelf iets te leren organiseren...
Met een biertje en een verse mangojus op ons terras kijken we terug op deze dag. Het geluid van de nacht op Java vormt daarbij de achtergrondmuziek... een dag in Pakem is weer voorbij.

Sampai Jumpa!

• 10 Oktober 2008 - 09:27

Herman:

Wat ontzettend mooi.....

• 10 Oktober 2008 - 10:46

Pa En Ma Slinger:

Fijn weer wat van jullie te horen. Dit bericht geeft een goede indruk waar julie zoal mee bezig zijn, fijn. Jullie lijken al aardig ingeburgerd.Jammer dat er toch weer kinderen terug naar de straat moeten, we hopen dan ook dat jullie in de tijd dat jullie daar zijn zoveel mogelijk kinderen aan een beter bestaan kunt helpen. Groetjes en tot het volgende bericht.

• 10 Oktober 2008 - 11:24

Jelma & Adriaan:

Hard idd van 'onze' tankcommandant Firman... Echt bizar hoe zijn leven 100% de andere kant op is gegaan..

Verder klinken de dagen heerlijk. Geniet ervan en leuk dat jullie steeds meer kunnen betekenen. Hoe staat het met de uitnodigingen van de locals?.. :-)

Komend weekend wordt het misschien nog een beetje nazomer hier met bijna 20 graden!

• 10 Oktober 2008 - 11:28

Pa En Ma Kom:

Andermaal een brief die weer een goede indruk geeft van jullie werk en verblijf in Pakem. Aangevuld met de foto's van Aad en Jel is het voor ons een aansprekend geheel. Zeker wanneer je schrijft over dat 3 jarige jongetje, aangrijpend.Hoe is het met de taal? Tot schrijfs.

• 10 Oktober 2008 - 19:28

Elco Petra & Kids:

Hoi Cees en Jantine!
    Nou jullie dag is goed gevuld zo! Leuk hoor om te lezen waar jullie zoal mee bezig zijn. En zo'n ventje net zo oud als ons Sophietje op straat... We hopen dat zn moeder m weer terug zal brengen voor zijn bestwil.

Dikke kus!

• 11 Oktober 2008 - 13:10

Ellen:

Geweldig, erg mooi om te lezen....
    Fijn dat het allemaal goed met jullie gaat!
    Was de VIC revival geslaagd? :)
    Dikke kus,
    Ellen

• 11 Oktober 2008 - 15:44

Ruben En René:

Hoi Cees en Jantine,Leuk al die foto's en het uitgebreide dagverslag. Zo hebben we een goede indruk van de dagindeling. Zo te lezen hoeven jullie je niet te vervelen. Heb net met Ruben samen naar de foto's gekeken. Hij vondt het leuk om jullie daar te zien. Hier hebben we vandaag prachtig weer met 20 graden en Ruben is zelfs naar de Flipjes geweest. Leuk dat de kinderen ookzelf dingen gaan organiseren. We groeten jullie weer uit nieuwe tonge en nog een dikke kus van Ruben.

• 11 Oktober 2008 - 20:05

Elco:

Geweldig! Mooi en ontroerend tegelijk eigenlijk.

• 12 Oktober 2008 - 10:41

Jikke:

Leuk om eens te horen hoe jullie dagen er daar uit zien. Mooie foto's ook.
    Ben benieuwd naar jullie volgende bericht!

• 12 Oktober 2008 - 18:56

Gerwin:

Hi C&J, fijn te lezen dat jullie aanwezigheid zoveel toegevoegde waarde heeft voor onze medemens. We zijn trots op jullie! - we bellen snel!!

Groetjes van ons, geniet van alle mooie dingen om je heen (en zo te lezen lukt dat heel goed!)

• 14 Oktober 2008 - 10:19

Marielle:

Hee Jantine en Cees!

Hoe is het?? Indrukwekkende verhalen op jullie website.. Wij zijn momenteel een rondtocht aan het maken met de scooter. Yogya-Wonosob-Dieng-Semarang-Solo.. Morgen gaan we nog een dagje de omgeving van Solo verkennen en overmorgen gaan we weer naar Yogya. Het leek ons erg leuk om dan even bij jullie langs te komen, om te kijken waar jullie nu aan het werk zijn. Ik heb geen idee of jullie dit berichtje nog voor de tijd lezen... hoop het! Liefs Marielle en Dennis (www.dennisbanse.nl)

• 14 Oktober 2008 - 19:05

Ron:

Nou,dit is een leuk stuk te kijken hoe daar het leventje is, maar dit wil ik toch met mijn eigen ogen zien. Vanaf 15 februari ben ik op Java, als ik in de buurt ben kom ik even aan.Wanneer horen jullie wel.
    Groetjes Ron en Jolanda

• 19 Oktober 2008 - 14:27

Marco En Mariska:

Hoi lieverds,

Wat een mooi, ontroerend verhaal om te lezen! Fijn dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de kindjes daar! Ook de foto's spreken voor zich: veel lachende gezichten tussen de blanke, gelukkige gezichten van jullie zelf. Ga zo door en geniet!

Liefs,
    M&M

• 19 Oktober 2008 - 15:54

Sarah:

Hoe gaat het met jullie? Met mij gaat het goed. Ik heb zaterdag nog een gymwedstrijd gedaan. Met de lange mat heb ik 8,1 punten gehaald. En met de minitrampoline heb ik 7,1 punten gehaald. Groetjes Sarah.

• 26 Oktober 2008 - 17:13

Bianca:

Hela!! hoe is het met jullie? Kwam net fotos tegen van ons Ardennen avontuur, sweet memories! Graag snel een update! :) Mis jullie, veel liefs!!!